بررسی تحلیلی تصورات نادرست در خصوص راهنمایی و مشاوره در مدارس(مطالعه موردی منطقه کلاترزان- سال تحصیلی 1403- 1402)
کد مقاله : 1017-MEDUCT
نویسندگان
فواد فاتحی *1، گه شین اله ویسی2
1آموزش و پرورش استان کردستان. آموزش و پرورش منطقه کلاترزان. هنرستان صنعت شهر شویشه
2آموزش و پرورش
چکیده مقاله
پژوهش حاضر به روش کیفی و با ابزار مصاحبه‌ی نیمه سازمان یافته صورت گرفته ، که با توجه به نظرات همکاران حوزه‌ی مشاوره‌ی منطقه کلاترزان به رشته تحریر درآمده است. در این مطالعه سعی برآن شده است تعاریفی از بدفهمی و ریشه یابی بعضی از این بدفهمی ها را از طریق بررسی پیشینه‌ی موضوع و نظرسنجی از همکاران این حوزه نمایان کرد. . هدف اصلی این مقاله، بررسی کج فهمی-هایی(نقاط قوت و ضعف پست مشاوره) است که در کاربرد راهنمایی و مشاوره در مدارس وجود دارد؛ نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که کج فهمی‌های رایج در امر مشاوره شامل: برداشت شخصی از موضوع راهنمایی و مشاوره، ابهام موضوع راهنمایی و مشاوره در مدرسه، عدم درک درست عوامل اجرایی از راهنمایی و مشاوره، زودبازده انگاشتن فرآیندهای مشاوره و راهنمایی، تک بعدنگری نسبت به مشکلات دانش‌آموزان و خطی فکر کردن نسبت به حل مشکلات آنان، قرار نگرفتن مشاوران در جایگاه واقعی خود و.. می‌شود و مهم‌ترین نقطه قوت وجود راهنمایی و مشاوره در مدارس این است که دانش‌آموزان به مشاوران اعتماد کامل داشته و این افراد همچون سوپاپ اطمینانی منجر به کاهش تنش‌های درون مدرسه‌ایی می‌شوند.
کلیدواژه ها
راهنمایی و مشاوره، نقاط قوت و ضعف راهنمایی و مشاوره، کج فهمی مفاهیم مشاوره‌ایی در مدارس.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر