واکاوی آسیبشناسانه عملکرد مشاوران در مدارس از منظر دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان |
کد مقاله : 1021-MEDUCT |
نویسندگان |
مظهر بابایی *1، پرستو صالحی2 1استادیار، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. 2دانشجوی کارشناسی، آموزش کودکان استثنایی، گروه علوم تربیتی، دانشکده بنتالهدیصدر، دانشگاه فرهنگیان، ایران. |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر، واکاوی آسیبشناسانه عملکرد مشاوران در مدارس از منظر دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان بود. پارادایم پژوهش کنونی، پارادایم انتقادی با رویکر کیفی و استراتژی پدیدارشناسی توصیفی از نوع ون مانن بود. میدان پژوهش، شامل دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان استان کردستان در سال تحصیلی 1403-1402 بود که با روش نمونه گزینی هدفمند ملاکمحور و ابزار مصاحبه نیمهساختیافته محققساخته، به تعداد 15 نفر و با معیار دستیابی به اشباع در دادهها انجام شد. یافتهها در دو بخش چالشهای موجود در حوزه مشاوره و راهکارهای کاهش این موارد، ارائه شد. در بخش نخست، کاستیهای عملکردی مشاوران سپس چالشهای عملکردی مشاوران مطرح گردید. در بخش راهکارها، نخست، ویژگیهای مشاوران کارآمد سپس راهکارهای کمک به افزایش کیفیت کاری مشاوران مطرح شد. نتایج نشان داد که تمام چالشهای حوزه مشاوره از جانب مشاور نمیباشد؛ بلکه دانشجویان عواملی خارج از کنترل مشاوران را در این امر دخیل میدانستند؛ لذا راهکارهایی جهت همکاری با مشاوران ارائه شد. بهطورکلی، میتوان گفت با مدیریت صحیح برخی از چالشهای عملکردی مشاوران، میتوان این چالشها را به فرصت تبدیل نمود، بااینحال نیاز است تغییراتی اساسی در حوزهی مشاورهی مدارس، صورت گیرد. |
کلیدواژه ها |
مشاوره، دانشآموزان، آسیبشناسی، چالشهای حوزه مشاوره، راهکارها، دانشجویان. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |