واکاوی جایگاه مشاوره در مدارس متوسطه از نگرهی مشاوران: چالشها و راهکارها |
کد مقاله : 1022-MEDUCT |
نویسندگان |
مظهر بابایی *1، شادمان کمانگر2 1استادیار، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. 2دانشجوی کارشناسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده مدرس، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر، واکاوی چالشهای مشاوره در مدارس و تبیین راهکارها از منظر خود مشاوران بود. برای دستیابی به این هدف از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی استفاده شد. میدان پژوهش شامل مشاوران مدارس متوسطه مریوان با روش نمونه گیری، هدفمند بود. با7 نفر با ملاک اشباعیافتگی دادهها و با ابزار مصاحبه نیمه ساختیافته محقق ساخته صورت گرفت. یافتهها در دو بخش اصلی چالشها و راهکارهای پیشروی مشاوران مدارس حاصل شد که در پنج دسته تقسیمبندی شد: 1.موانع اجرایی، محدودیت وقت، تعریف امور حاشیهای، حمایت نکردن مدرسه و حجم زیاد نقش مشاور. نگرش دانش آموزان به مشاوره شامل: خنثی، مثبت، مستندساز و نبودن علاقه به مشاورهها بود. رویکرد مشاوره به دانش آموزان شامل: داشتن نگره مثبت، بینش تخصصی، نبودن انگیزه و خطر پذیر بودن آنهاست. آسیبهای حوزه دانش آموزی شامل: پیش فعالی شاگردان، مصرف دخانیات، مسائل تحصیلی، مسائل جنسی، فضای مجازی و مسائل خانوادگی میشود. 2. راهکارها در ارتباط با کاهش چالش دانشآموزان: برگزاری جلسات، مشاوره با دانش آموز، مشاوره با والدین و استخدام مددکار اجتماعی بود. راهکار کاهش چالش مشاوران: ارائه مشاوره فعال، ذهنیت مثبت، ارتباط با عوامل اجرایی، انتخاب درست و دادن زمان مناسب و کافی به مشاوره بود.. به کمک این پژوهش میتوان ریشه برخی از مشکلات دانش آموزان و مشاوران را شناسایی کرد و برای حل کردن چالشهای آنها تلاش نمود. |
کلیدواژه ها |
مشاوره، مسائل تحصیلی، دانش آموزان، چالشها، راهکارها. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |