واکاوی جایگاه مشاوره در مدارس متوسطه از نگره‌ی مشاوران: چالش‌ها و راهکارها
کد مقاله : 1022-MEDUCT
نویسندگان
مظهر بابایی *1، شادمان کمانگر2
1استادیار، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2دانشجوی کارشناسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده مدرس، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، واکاوی چالش‌های مشاوره در مدارس و تبیین راهکارها از منظر خود مشاوران بود. برای دست‌یابی به این هدف از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی استفاده شد. میدان پژوهش شامل مشاوران مدارس متوسطه مریوان با روش نمونه گیری، هدف‌مند بود. با7 نفر با ملاک اشباع‌یافتگی داده‌ها و با ابزار مصاحبه نیمه ساخت‌یافته محقق ساخته صورت گرفت. یافته‌ها در دو بخش اصلی چالش‌ها و راهکارهای پیش‌روی مشاوران مدارس حاصل شد که در پنج دسته تقسیم‌بندی شد: 1.موانع اجرایی، محدودیت وقت، تعریف امور حاشیه‌ای، حمایت نکردن مدرسه و حجم زیاد نقش مشاور. نگرش دانش آموزان به مشاوره شامل: خنثی، مثبت، مستندساز و نبودن علاقه به مشاوره‌ها بود. رویکرد مشاوره به دانش آموزان شامل: داشتن نگره مثبت، بینش تخصصی، نبودن انگیزه و خطر پذیر بودن آنهاست. آسیب‌های حوزه دانش آموزی شامل: پیش فعالی شاگردان، مصرف دخانیات، مسائل تحصیلی، مسائل جنسی، فضای مجازی و مسائل خانوادگی می‌شود. 2. راهکار‌ها در ارتباط با کاهش چالش دانش‌آموزان: برگزاری جلسات، مشاوره با دانش آموز، مشاوره با والدین و استخدام مددکار اجتماعی بود. راهکار کاهش چالش مشاوران: ارائه مشاوره فعال، ذهنیت مثبت، ارتباط با عوامل اجرایی، انتخاب درست و دادن زمان مناسب و کافی به مشاوره بود.. به کمک این پژوهش می‌توان ریشه برخی از مشکلات دانش آموزان و مشاوران را شناسایی کرد و برای حل کردن چالش‌های آنها تلاش نمود.
کلیدواژه ها
مشاوره، مسائل تحصیلی، دانش آموزان، چالش‌ها، راهکارها.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر