عوامل افزایش انگیزه تحصیلی در طلاب، یک پژوهش کیفی
کد مقاله : 1023-MEDUCT
نویسندگان
مسلم موحدی راد *1، حسین عباسپور سیسی1، عبدالأحد اسلامی2
1مرکز تخصصی امام خمینی ره، قم، ایران.
2مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره، قم، ایران.
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی عوامل علل وعوامل افزایش انگیزه تحصیلی در بین طلاب انجام شد. روش تحقیق، کیفی و از نوع مصاحبه نیمه ساختاریافته و تحلیل محتوا بود. نتایج تحقیق هشت عامل را به عنوان علل و عوامل افزایش انگیزه تحصیلی در طلاب شناسایی کرد که عبارتند از: عوامل معنوی، عوامل شناختی، عوامل عاطفی، عوامل رفتاری، عوامل شخصیتی و اخلاقی، عوامل روانی، عوامل زیستی و عوامل محیطی بود؛ که از این بین پرتکرار ترین کدها به ترتیب مربوط به عامل محیطی با پنج کد توصیفی(خانواده کارآمد، مهّیا بودن محیط تحصیل، استاد ، کادر و مدیریت کارآمد، وضعیت اجتماعی مثبت، وضعیت اقتصادی مطلوب)، عامل شناختی با شش کدتوصیفی(حل تعارضات فکری، شناخت صحیح حوزه و طلبگی، شناخت صحیح از نیازهای طلبگی، انگیزه و اهداف کارآمد، قوی بودن اطلاعات، آرامش ذهن)؛ عامل رفتاری با دو کد توصیفی(فعالیت های مطلوب و مثبت، پرهیز از رفتارهای منفی/ رفع موانع)، عامل معنوی با سه کد توصیفی(معنویت افزایی خداسو، رفع موانع معنوی، تجربه های معنوی)، عامل عاطفی با دو کد توصیفی(کنترل و تنظیم عواطف، ارضاء نیاز عاطفی)، عامل شخصیتی و اخلاقی با یک کد توصیفی(ویژگی های شخصیتی/ اخلاقی مثبت)، عامل روانی با دو کد توصیفی(سلامت روانی، ارضاء نیازها) و عامل زیستی با یک کد توصیفی(آمادگیِ زیستی) بود. بر اساس یافته های پژوهش نتیجه گرفته می شود که جهت افزایش انگیزه تحصیلی طلاب باید به عوامل انگیزه بخش توجه ویژه ای نمود و درصدد ایجاد و تقویت آنها بود.
کلیدواژه ها
انگیزه تحصیلی، افزایش انگیزه، طلاب، پژوهش‌کیفی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر