تعامل مولفههای شناختی (درگیری تحصیلی) و اجتماعی (سازگاری) در کلاسهای چندپایه |
کد مقاله : 1043-MEDUCT |
نویسندگان |
یحیی مردوخی * کارمند آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر بررسی مولفههای شناختی و اجتماعی دانشآموزان در جامعهی گروهی متنوع کلاسهای چندپایه است. روش این تحقیق از نوع کیفی و تحلیل اسنادی است. ایجاد بستر مناسب یادگیری و درگیری بیشتر فراگیران با موضوعات درسی از مهمترین مباحثی است که در راستای فعالیت مشاوران به منظور هدایت تحصیلی دانشآموزان است درهمین راستا توجه به مولفههای شناختی و عواملی اجتماعی برانگیزانندهی آنها در خصوص تکالیف درسی یکی از مولفههای ضروری در طول دوره تحصیلی برای دانشآموزان به حساب میآید و از مهمترین علل شکست یا عدم موفقیت فراگیران در یادگیری و دستیابی به برنامههای پیشرفت تحصیلی است. ازطرفی باتوجه به روند روبه رشد افزایش کلاسهای چند پایه درمناطق محروم و ایجاد موقعیت خاصی که دارای ترکیب سنی و جنسی مختلف دانشآموزان، به طور همزمان در یک مجموعهی یادگیری است نیازمند ایجاد محتوا و رویهای برای هدایت فراگیران و ایجاد درگیری و مشارکت بیشتر در امر یاددهی – یادگیری است. به طوریکه شواهد نشان میدهد دانشآموزانی که در کلاسهای عادی تحصیل میکنند، هم از لحاظ سازگاری اجتماعی و ابعاد آن و هم از لحاظ درگیری تحصیلی و مولفههای آن وضع بهتری نسبت به دانشآموزانی که در کلاسهای چندپایه تحصیل میکنند، دارند. |
کلیدواژه ها |
درگیری تحصیلی، سازگاری اجتماعی، دانشآموزان، چندپایه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |