طراحی محتوای تعاملی مبتنی بر اهداف آموزشی در یادگیری فناورانه (یک مطالعه پدیدار شناسی) |
کد مقاله : 1044-MEDUCT |
نویسندگان |
ژیار رفاعی * معلم آموزش و پرورش استان کردستان |
چکیده مقاله |
محتوا بعد اصلی در هر برنامه درسی است. در حوزه یادگیری الکترونیکی نیز به علت وجود ابزارها و فناوریهای متنوع تولید محتوا، هنوز چارچوب و دستورالعمل جامعی بر اساس علم آموزش وجود ندارد تا به کمک آن به تولید و یا انتخاب محتوای متناسب با اهداف یادگیری پرداخت. هدف پژوهش شناسایی ویژگی های محتوای تعاملی است تا بر این اساس بتوان برای هر نوع هدف آموزشی با بهکارگیری فناوری مناسب، محتوای مناسب و مؤثر را انتخاب و یا طراحی نمود. رویکرد پژوهش کیفی و از استراتژی طرح پدیدارشناسی بهره گرفتهشده است. جامعه موردپژوهش کلیه مدرسین مراکز یادگیری الکترونیکی دانشگاهی هستند که تعداد 12 نفر از آنها بر اساس طرح نمونهگیری گلولهبرفی به شکل هدفمند تا رسیدن به اشباع داده انتخابشدهاند. برای جمعآوری اطلاعات از شیوه مصاحبههای نیمه ساختاریافته استفاده شده است. تحلیل دادهها و تعیین مقولهها و استانداردها با تکنیک کدگذاری کوربین و اشتراوس و با استفاده از نرمافزار ماکس کیودا انجام گردید. نتایج حاصل از پژوهش به تدوین و 15 شاخص ضروری بر اساس طبقهبندی بلوم – اندرسون، برای طراحی و یا انتخاب محتوای مؤثر و مناسب در حوزه یادگیری الکترونیکی انجامید. نتایج پژوهش میتواند طراحان و تکنولوژیست های آموزشی را در طراحی محیطهای یادگیری و مدیران و ارزیابان برنامههای یادگیری الکترونیک را در ارزیابی از محیطهای یادگیری الکترونیکی کمک نماید |
کلیدواژه ها |
محتوای الکترونیکی، تعامل ، یادگیری فناورانه، طبقهبندی بلوم- اندرسون |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |