پژوهش در عمل رهیافت مناسب برای رشد حرفهای مشاوران مدارس |
کد مقاله : 1053-MEDUCT |
نویسندگان |
حیدر کریمیان * معلم |
چکیده مقاله |
در گفتمان کنونی، اندیشه مبتنی بر راه حل دقیق و مشخص برای تبیین مسائل علوم رفتاری پذیرفتنی نیست و بنا به ماهیت متغیر موقعیتها و رفتار انسانی، نیاز است معلم و یا مربی با بازاندیشی در بینش خود مسائل پیش آمده در بافتی مشخص را رفع کند و زمینه رشد حرفهای خود را نیز بوجود آورد. بازبینی و تأمل مداوم در عرصه عمل، زمینه رشد حرفه ای را فراهم میسازد. فرایند تامل در عمل در چرخۀ آموزش تحت عنوان پژوهش در عمل یا معلم پژوهنده تعریف شده است. پژوهش در عمل رویکردی عملگرایانه در تعلیم و تربیت است که بر حل مسائل موقعیتی با تفکر متاملانه بر مسئله تاکید دارد. پژوهش در عمل به قول جان دیویی همان روش حل مسئله است و دونالد شون آن را عمل فکورانه تعریف میکند. در این رویکرد معلم یا مربی مسئله خود را در چارچوب مشخص تعربف و بیان میکند و در رویکردی فردی و اجتماعی به ارائه و تبیین راه حلها میپردازد. پژوهش حاضر با رویکردی تحلیلی- تبیینی با استفاده از منابع کتابخانهای و پژوهشهای داخلی و خارجی به بررسی رویکرد پژوهشی مشاوران مدارس (معلمان) در عمل پرداخته و پیامدهای این رویکرد بر رشد حرفهای این گروه از معلمان را تبیین کرده است. نتایج بررسی و تحلیل منابع نشان میدهد کنشگران عرصه عمل در مسائل رفتاری و انسانی به رویکردی فراتر از عینی گرایی در مواجهه با مسائل و مشکلات-شان نیاز دارند و مناسبترین رویکرد برای حل مسائل، بهرهگیری از تجربه پژوهش فردی و اجتماعی در بافت و زمینۀ مشخص است. |
کلیدواژه ها |
پژوهش در عمل، رشد حرفه ای.معلمان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |