مؤلفه های اثربخش بر پنداشت ها و باورهای مدیران و معلمان از وظایف و جایگاه شغلی مشاوران مدارس: یک مرور سیستماتیک
کد مقاله : 1055-MEDUCT
نویسندگان
بهرام ملکی *
استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف: هدف این مطالعه شناسایی مؤلفه‌های اثربخش بر پنداشت‌ها و باورهای مدیران و معلمان از وظایف و جایگاه شغلی و تبیین اهمیت آن در مشاوران مدارس بود. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع مرور سیستماتیک بود. روش: جامعۀ آماری شامل مطالعات فارسی و انگلیسی منتشر شدۀ مرتبط در 8 سال اخیر بود که از طریق جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی الزویر، اسکوپوس، سیج، وب آف ساینس، گوگل اسکالر، جهاد دانشگاهی، مگیران، نورمگز و پرتال جامع علوم انسانی انتخاب شدند. پس از غربالگری گزارشها با استفاده از سایت کتچی، تعداد 240 مقاله خارجی و 23 مقاله داخلی انتخاب شدند. این گزارشها به روش‌های پیمایشی، آزمایشی، پدیدارشناسی، همبستگی و داده بنیان انجام شده بود. یافته‌ها: در این مطالعه، 25 مقاله مطابق با معیارهای ورود وارد مرور نهایی شدند و مؤلفه‌های اثربخش مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد سه دسته مؤلفه، شامل مؤلفه‌های مرتبط با مدرسه و جامعه، مدیران و معلمان و مؤلفه‌های مرتبط با مشاوران در این زمینه مؤثرند. بحث و نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه، بیانگر کمبود میزان آگاهی مدیران و معلمان از وظایف و جایگاه شغلی مشاوران به عنوان مهمترین مؤلفۀ اثربخش بر پنداشت‌ها و باورهای متناقض آنها در ارتباط با مشاوران مدارس بود. بر این اساس، بهترین روش برای حل این مسئله تشکیل یک شورای مشاوره در هر مدرسه، متشکل از مدیر، معلمان و مشاور مدرسه است. این شورا می‌تواند زمینۀ استحکام جایگاه شغلی و وظایف مشاوران مدارس را فراهم نموده و فرایند تحقق اهداف آموزش و پرورش را تسهیل کند.
کلیدواژه ها
جایگاه شغلی، مشاور مدرسه، مدیران، معلمان، وظایف شغلی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی