بررسی تحلیلی مهارت حل مسئله و مدیریت زمان بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
کد مقاله : 1057-MEDUCT
نویسندگان
فاطمه قاسمی کفرودی *1، زهرا مسیبی2
1پردیس فاطمه زهرا س اصفهان
2اموزش و پرورش
چکیده مقاله
مدیریت زمان را فرآیند نظم بخشیدن و برنامه ریزی برای تعیین چگونگی تقسیم زمان به منظور انجام فعالیت ها و حل مسئله را فرآیند حرکت به سمت یک هدف، زمانی که مسیر رسیدن به آن هدف نا مشخص است تعریف کرده اند این پژوهش با اتکا به پژوهش های کتابخانه ای و با هدف بررسی نقش مهارت حل مسئله و مدیریت زمان بر پیشرفت تحصیلی دانش اموزان انجام شده است. یافته ها نشان دادند مهارت حل مسئله شامل گامهای: ادراک خویشتن، تعریف مسئله، تهیه فهرستی از راه حل های مختلف، تصمیم گیری در مورد مناسب ترین راه حل و امتحان کردن راه حل انتخابی و شامل مراحل جهت گیری مسئله، تعریف و تدوین مسئله، ارزیابی حوزه مسئله و تدوین اهداف واقعی، تولید راه حل های متنوع و بدیع، تصمیم گیری و اجرای راه حل و باز بینی می باشد و مدیریت زمان شامل مراحل: تعیین اهداف، اولویت بندی فعالیت ها، برنامه ریزی و نظارت و کنترل میباشد. نتایج این پژوهش همچنین نشان دادند، دانش اموزانی که از مهارت حل مسئله و مدیریت زمان برخودار هستند عملکرد تحصیلی بهتری نسبت به دانش اموزانی که فاقد این مهارت هستند دارند یکی از مهم ترین مهارت ها در فعالیت های یادگیری است و از موثرترین عوامل تاثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می باشد.
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی:پیشرفت تحصیلی ،مهارت حل مسئله،مدیریت زمان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر