استفاده از نقشه مفهومی برای رفع کجفهمی-های رایج در آموزش |
کد مقاله : 1065-MEDUCT |
نویسندگان |
فروزان حسین پناهی *1، افشین مفاخری2 1کارشناسی ارشد 2آموزگار |
چکیده مقاله |
دانشآموزان در مفاهیم کلی مربوط به دروس مختلف گاهی دچار کجفهمی شده و به طوریکه تا سالها این موضوع میتواند بر دانستهها و آموزشهای جدید تأثیر منفی بگذارد. هدف از این پژوهش استفاده از نقشه مفهومی برای رفع کجفهمیهای رایج در آموزش میباشد. گاهی مشاهدات کودکان پیش از دوران مدرسه سبب درک نادرست از پدیدههای علمی میشود و دانشآموز در مورد پدیدههای علمی دچار کج فهمی میشود. معلمان باید پس از شناسایی کج فهمیهای دانشآموزان با روش ساختن حقایق علمی به آنها در صدد رفع کج فهمیهای دانشآموزان برآیند. همچنین معلمان بایستی با مطالعه نتایج مقالات و پژوهشها، موضوعاتی که اکثر دانشآموزان در آنها دچار کج فهمی هستند را شناسایی کرده و روشهای گوناگونی را در تدریس خود به کار گیرند که تا حد امکان مانع از بروز کجفهمی در دانشآموزان شوند. نتایج نشان میدهد استفاده از نقشههای مفهومی کج فهمیهای دانشآموزان را به طور قابل ملاحظهای کاهش میدهد. مقاله حاضر مقالهای مروری بوده و نویسندگان با بهرهگیری از روش کتابخانهای به جمعآوری، تلخیص و طبقه-بندی اطلاعات پرداختند. |
کلیدواژه ها |
نقشه مفهومی، کج فهمی، یادگیری فعال |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |