ارتباط بین رفتارهای سبک زندگی و شاخص‌های عملکرد تحصیلی در دانشجویان استان کردستان
کد مقاله : 1067-MEDUCT
نویسندگان
شادیه عزیزی *1، ژیلا وطنی2، زهره ارغند3
1دانشگاه پیام نور واحد سنندج
2دانشگاه پیام نور واحد کرمانشاه
3دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده مقاله
رفتارهای سبک زندگی در دوران جوانی توسعه پیدا می کند و در طول زندگی انجام می شود. بر این اساس، تشخیص زودهنگام رفتارهای ناسالم می تواند به پیشگیری از افزایش بیماری های غیرواگیر در دانشجویان کمک کند. دانشجویان گروه آسیب پذیری هستند که با ورود به محیط جدید تمایل به رفتارهای ناسالم دارند. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی رفتارهای سبک زندگی دانشجویان و ارتباط آنها با نشانگرهای پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه های کردستان انجام شد. 126دانشجو در مطالعه حاضر شرکت کردند و به پرسشنامه آنلاین مربوط به وضعیت جمعیت شناختی، شاخص های عملکرد تحصیلی، وزن و قد بدن و رفتارهای سبک زندگی پاسخ دادند. داده ها از فروردین 1402 تا خرداد 1420 جمع آوری شد. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که چاقی در میان شرکت‌کنندگان مرد به‌طور معنی‌داری بیشتر از زنان بود، حتی اگر مردان فعالیت بدنی بیشتری داشتند. از طرف دیگر، زنان معدل بالاتری در دانشگاه داشتند، بیشتر می‌خوابیدند و زمان بیشتری از صفحه نمایش داشتند. با این وجود رابطه معناداری بین رفتارهای سبک زندگی و پیشرفت تحصیلی مشاهده نشد. در کل با توجه یافته های تحقیق حاضر به نظر نمی‌رسد که رفتارهای سبک زندگی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان تأثیری داشته باشد.
کلیدواژه ها
رفتارهای سبک زندگی، پیشرفت تحصیلی، چاقی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر