بررسی تحلیلی تاثیر کنترل اضطراب اجتماعی بر بهبود مهارتهای اجتماعی دانش آموزان |
کد مقاله : 1069-MEDUCT |
نویسندگان |
نیره عربصالحی نصرآبادی *1، زهرا مسیبی2 1آموزش و پرورش 2اموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
اضطراب اجتماعی را احساس ناراحت کننده یا فشاری تعریف کرده اند که منجر به ترس شدید و دائمی از موقعیت هایی می شود که در آن فرد در جمع دیگران قرار می گیرد. این نوع اضطراب با توجه به ناهمگونی دانش آموزان از لحاظ سنی و عدم ارتباطات با یکدیگر، در میان دانش آموزان کلاسهای چند پایه بیشتر قابل روئیت است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر کنترل اضطراب اجتماعی بر بهبود مهارتهای اجتماعی دانش آموزان است. لذا با اتکا به منابع کتابخانه ای و مطالعه کتب و مقالات معتبر و با استفاده از روش تحلیل محتوا، از بین چکیده 88 سند بررسی شده 54 مقاله مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان می دهد اضطراب اجتماعی با توجه به طیف وسیعی از موقعیتهایی که فرد ترس و اجتناب را تجربه می کند به دو نوع خاص و کلّی تقسیم می شود و یکی از عوامل کنترل آن بهبود مهارتهای اجتماعی دانش آموزان است. مهارتهای اجتماعی که شامل؛ مهارت در ابراز عقیده و احساسات، مهارت در تشویق و تمجید اطرافیان و رسیدن به توافق با آنها، مهارت رد تقاضای غیر معقول و مخالفت با عقاید سایرین، مهارت کلامی برای گفتگو و حل مشکلات فردی می باشد بر کنترل اضطراب اجتماعی دانش آموزان بخصوص دانش آموزان کلاسهای چند پایه موثر است. نتایج نشان می دهد دو متغیر کنترل اضطراب اجتماعی و مهارتهای اجتماعی بر روی یکدیگر تاثیر متقابل دارند بطوریکه با کنترل اضطراب اجتماعی، مهارت های اجتماعی ارتقا می یابد و با بهبود مهارتهای اجتماعی اضطراب اجتماعی کاهش می یابد. |
کلیدواژه ها |
کنترل اضطراب اجتماعی، مهارتهای اجتماعی، مهارت ابراز عقیده، مهارت نه گفتن، مهارت تشویق دیگران، دانش آموزان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |