ضرورت های وجود مشاوره در مدارس ابتدایی از منظر معلمان و مدیران: یک مطالعه پدیدارشناسی
کد مقاله : 1072-MEDUCT
نویسندگان
زهرا میرزائی *
آموزش و پرورش، دانشگاه کردستان
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی ضرورت‌های وجود مشاوره در مدارس ابتدایی از منظر معلمان و مدیران مدارس ابتدایی بود. روش: مطالعه حاضر نتیجه مطالعه کیفی و مصاحبه نیمه ساختاریافته با 10 نفر معلم در مقاطع مختلف تحصیلی و 10 نفر از مدیران مدارس ابتدایی شاغل در شهرستان سقز و منطقه زیویه در سال 1402-1403 با روش نمونه‌گیری هدفمند و با توجه به ملاک‌های ورود به پژوهش، انتخاب شدند. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل تماتیک براون و کلارک (2006) استفاده شد که با واردکردن متن مصاحبه‌ها در نرم‌افزار MAXQDA 2020 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: پس از تجزیه‌وتحلیل چندباره داده‌ها توسط پژوهشگران، تعداد 5 تم اصلی شامل: مسائل مربوط به رشد دانش آموزان، مسائل عاطفی _ روانی دانش آموزان، مسائل رفتاری دانش آموزان، مسائل تحصیلی دانش آموزان و مشکلات سیستم خانواده و 22 تم فرعی و درنهایت تعداد 83 کد اولیه از مصاحبه‌ها استخراج شدند.
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر حاکی از این بود که از دید معلمان و مدیران مدارس ابتدایی، کودکان سنین 6 تا 12 سال با توجه به این‌که با چالش‌ها و مسائل مختلفی ازلحاظ رشدی، عاطفی، رفتاری، تحصیلی و خانوادگی روبه‌رو هستند و همین مسائل شرایط را برای بروز اختلالات رفتاری، عاطفی و تحصیلی در کودکان مقطع ابتدایی فراهم کرده است، لازم و ضروری می‌دانند مداخله‌های لازم جهت شناسایی و بررسی مشکلات مختلف دانش آموزان توسط مدرسه و مشاور متخصص درزمینه کودکان انجام گیرد و با توجه به حساسیت این دوره، مانند سایر دوره‌های تحصیلی وجود مشاور در مدارس ابتدایی اجباری و الزامی شود.
کلیدواژه ها
ضرورت مشاوره، مسائل رشد و عاطفی دانش آموزان، مدارس ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر