اثربخشی توانمندسازی روانشناختی بر خوشبینی تحصیلی دانشجو معلمان رشته مشاوره و راهنمایی |
کد مقاله : 1075-MEDUCT |
نویسندگان |
افضل اکبری بلوطبنگان *1، فاطمه عبدپور2، فاطمه ناصری سیسخت3، فیروزه آشتاب4 1استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. 2دبیر آموزش و پرورش، کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، یاسوج، ایران. 3دانشجوی کارشناسی، گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان یاسوج، ایران. 4دانشجوی کارشناسی، گروه آموزش راهنمایی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان شیراز، ایران. |
چکیده مقاله |
هدف از پژوهش حاضر اثربخشی توانمندسازی روانشناختی بر خوشبینی تحصیلی دانشجومعلمان رشته مشاوره و راهنمایی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجو معلمان رشته مشاوره و راهنمایی دانشگاه فرهنگیان شیراز در سال 1402 بود. تعداد 30 نفر (15 نفر گروه کنترل و 15 نفر گروه آزمایش) به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. با بهرهگیری از یک طرح شبهآزمایشی پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل، دانشجو معلمان ابتدا پرسشنامه خوشبینی تحصیلی را تکمیل کردند و سپس کاربندی آزمایشی توانمندسازی روانشناختی در 8 جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا و بعد از اتمام جلسات پسآزمون برای هر دو گروه ارائه شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کواریانس چندمتغیری (MANCOVA) به کمک نرمافزار SPSSV22 استفاده شد. نتایج نشان داد که برنامه آموزشی توانمندسازی روانشناختی بر خوشبینی تحصیلی (504/7=F و 001/0=P) بین دو گروه در دو مرحله ارزیابی تفاوت معنیداری ایجاد کرده است. به این معنی که برنامه توانمندسازی روانشناختی باعث ارتقای خوشبینی تحصیلی دانشجو معلمان رشته مشاوره و راهنمایی شد. بر اساس نتایج این پژوهش میتوان گفت، برنامه توانمندسازی روانشناختی بر خوشبینی تحصیلی دانشجو معلمان رشته مشاوره و راهنمایی اثربخش بوده و آگاهی متخصصان حوزههای مشاوره و راهنمایی، روانشناسی و آموزش از این آموزش میتواند کمککننده باشد. |
کلیدواژه ها |
توانمندسازی روانشناختی، خوشبینی تحصیلی، دانشجو معلمان، مشاوره و راهنمایی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |