جایگاه مشاوران مدارس و راهکارهای ارتقای آن: یک مطالعه تاییدی
کد مقاله : 1076-MEDUCT
نویسندگان
محمدرضا فتحی *
استادیار گروه آموزش روان شناسی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه کنونی مشاوران مدرسه بود. رویکرد این پژوهش کمی و به لحاظ هدف کاربردی بوده و با روش زمینه یابی به اجرا درآمد. جامعه آماری شامل کلیه مشاوران زن و مرد مدارس اسلامشهر بود. نمونه با روش نمونه گیری سرشماری، کلیه مشاوران و 51 نفر را شامل شد. ابزار گردآوری داده، پرسشنامه محقق ساخته شامل 7 مولفه و 50 ماده بود. یافته ها نشان داد، 70 درصد مشاوران موافق جایگاه مثبت مشاوران بودند. به نظر 79 درصد مشاوران، مشاوره در مسیر رشد است. از نظر 74 درصد مشاوران، جایگاه مشاور نزد مسئولان به نگرش آنها به مشاوره بستگی دارد. به نظر 75 درصد مشاوران، معمولاً دانش آموزان خودشان به مشاور مراجعه می کنند. از نظر 73 درصد مشاوران، تبلیغات منفی رسانه ها برکار مشاوران اثر سوء دارد. 41 درصد تایید کردند که درتصمیم گیری های مهم، به نظر مشاوران توجه نمی شود. به نظر 61 درصد مشاوران، نگرش منفی برخی از مسئولان و مدیران به مشاوره یکی از موانع این حرفه می باشد. بین نظرات مشاوران برحسب متغیرهای جمعیت شناختی تفاوت معناداری مشاهده نشد. در نتیجه، جایگاه کنونی مشاوران در بیشتر مولفه ها و شاخص ها مطلوب بود، اما در برخی از آنها با وضعیت ایده آل فاصله دارد. برای ارتقا جایگاه مشاوران پیشنهاد می شود مشاوره در مدرسه از رویکرد موقعیتی به رویکرد برنامه جامع مشاوره حرکت نماید، و همه عناصر آموزش و پرورش مشاوران را حمایت کنند.
کلیدواژه ها
مشاوره، جایگاه مشاوران، مدرسه، آموزش و پرورش
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر