معرفی جهت گیری های اهداف پیشرفت به عنوان سازه ای در فرایند مشاوره تحصیلی |
کد مقاله : 1078-MEDUCT |
نویسندگان |
سیف الله رحمانی *1، زهره نصرتی2، فرزانه نصرتی2 1استادیار گروه علوم تربیتی پردیس شهیده بنت الهدی صدر سنندج 2معلم دوره ابتدایی |
چکیده مقاله |
نظریه های اهداف پیشرفت، بیشتر برای تبیین رفتار پیشرفت پدید آمده اند. این نظریه ها توسط روانشناسا ن رشد، انگیزش وتربیتی، برای تبیین یادگیری وعملکرد کودکان در تکالیف تحصیلی ودر محیط های آموزشی ایجاد شده اند. بنابراین، آنها مرتبط ترین نظریه ها ی هدف برای درک وبهبود یادگیری وآموزش هستند. نظریه ها ی اهداف پیشرفت برای رفتار پیشرفت متعددند ولی سازه اصلی در همه آنها اهداف پیشرفت است، که به مقصود انجام دادن رفتار پیشرفت اشاره می کند. نظریه اهداف پیشرفت به این مساله می پردازد که چرا فرد می خواهد می خواهد مسئله ای را درست حل کند و چگونه وارد عمل می شود. اهداف پیشرفت تسلط عبارتست از تمرکز روی یادگیری، تسلط برتکلیف براساس پیشرفت خود یا معیارهای تعیین شده توسط خود ، کسب مهارتهای جدید، بالا بردن یا ایجاد شایستگی تلاش برای انجام کاری چالش برانگیز وتلاش برای دستیابی به لرک یا بینش ( آلمیز، 1992 دووک ولگت، 1988، مائرومیگی، 1991 ) . هدف پیشرفت عملکردی برخلاف گرایش به تسلط، به تمرکز روی جلوه ی بیرونی شایستگی یا توانایی واینکه چگونه توانایی در مقایسه با دیگران مورد قضاوت قرار می گیرد اشاره دارد. در این مقاله به بررسی اهداف پیشرفت و ارتباط آن با سایر متغیرهای تربیتی پرداخته میشود ودر پایان کاربرد اهداف پیشرفت در کلاس درس مطرح میشود. |
کلیدواژه ها |
هدفهای پیشرفت، هدف تسلطی، هدف عملکردی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |