تجربه زیسته مشاوران دانش آموزان با نیازهای ویژه : پژوهش کیفی
کد مقاله : 1083-MEDUCT
نویسندگان
هوشنگ زندی *1، شکیلا زرین صدف2
1استادیار دانشگاه فرهنگیان
2دانشجوی کارشناسی فرهنگیان کردستان رشته آموزشاستثنایی
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر کشف تجربه زیسته مشاوران مدارس استثنایی در ارتباط با ویژگی ها، رفتارها، چالش ها و واکنش های بین خود با دانش آموزان و والدین کودکان استثنایی بود.این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدار شناسی اجرا شد.شیوه ی گردآوری اطلاعات استفاده از مصاحبه های نیمه ساختار یافته بود.بنابراین از بین مشاوران مدارس استثنایی استان کردستان 12 نفر بر اساس معیارهای ورود به پژوهش انتخاب شدند.به منظور تحلیل داده های مصاحبه ها از روش کلایزی استفاده شد. پس از استخراج موضوعی و طبقه بندی آنها، یافته ها شامل 3 مضمون اصلی( کارامدی مشاوران، چالش های مشاوره و تجربه های مشاوران در زندگی شخصی و اجتماعی) و 9 مضمون فرعی بود. ارتباط این مضامین اصلی و فرعی در اصل مقاله آورده شده است.یافته ها نشان داد که مشاوران مدارس استثنایی به شیوه های مختلفی از این دانش آموزان و والدین آنها تاثیر می پذیرند و قادرند تاثیرات مختلفی نیز بر آنها داشته باشند.بر این اساس می توان از این یافته ها برای تدوین برنامه های توانمند سازی مشاوران مدارس استثنایی استفاده کرد.
کلیدواژه ها
تجربه زیسته، مشاوره، دانش آموزان با نیازهای ویژه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر