مقایسه تطبیقی آموزش و پرورش کشور فنلاند با ایران |
کد مقاله : 1087-MEDUCT |
نویسندگان |
نغمه امینی * آموزش و پرورش شهرستان سقز |
چکیده مقاله |
در پژوهش حاضر به مقایسه عناصر اصلی برنامه درسی دوره ابتدایی دو کشور ایران و فنلاند پرداخته شده است. محور اصلی پژوهش حاضر عمدتاً بر روی مقایسه عناصر اصلی و محوری برنامه های درسی دوره ابتدایی متمرکز بوده است. این عناصر شامل ساختار نظام آموزشی اهداف محتوا ، روشهای تدریس معلمان و شیوه های ارزشیابی میباشند. هدف اصلی این پژوهش بررسی تطبیقی نظامهای آموزش ابتدایی ایران و فنلاند از منظر عناصر اصلی برنامه درسی بوده است. پژوهش حاضر با توجه به هدفش پژوهشی توصیفی-کاربردی میباشد جهت گیری چنین پژوهشی به سوی مسئلهای خاص بوده و به دنبال حل سریع و عملی آن مسئله میباشد. نتایج تحقیق نشان داد که نظام آموزشی و برنامههای درسی دوره ابتدایی ایران و فنلاند به لحاظ ساختار حاکم دارای تفاوتهای اصولی و قابل توجهی با یکدیگر هستند که تا حدود زیادی همین امر سایر تفاوتهای موجود نظامهای آموزشی دو کشور را توضیح میدهد. همچنین نتایج نشان داد که از نظر اهداف محتوا و تجارب یادگیری روشهای تدریس و شیوه های ارزشیابی دوره ابتدایی به موازات برخی همانندیها تفاوت هایی میان دو نظام آموزش ابتدایی ایران و فنلاند وجود دارد. |
کلیدواژه ها |
مقایسه تطبیقی، روش کیفی، آموزش و پرورش، ایران، فنلاند. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |