بررسی میزان انعکاس آموزش سلامت جسمی و روانی با تاکید بر مؤلفه های خود مراقبتی در کتب درسی: روش فراترکیب |
کد مقاله : 1088-MEDUCT |
نویسندگان |
غفور احراری *1، جمیله حبیبی2 1دبیر آموزش و پرورش 2هنرآموز آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
با توجه به اهمیت و نقش محتوای کتاب های درسی در آموزش مسائل مربوط به بهداشت جسمی و روانی و مراقبت از خود، و نیز ارتقای سلامت جسمانی و روانی دانش آموزان، این مطالعه در پی آن بود تا با بررسی مقالاتی که به روش تحلیل محتوا به بررسی این مؤلفه ها در متون کتاب های درسی رسمی پرداخته بودند، میزان کفایت نمود این مؤلفه ها را مورد ارزیابی قرار دهد. بررسی این منابع و مقالات به صورت مروری و ترکیبی فراترکیب انجام گرفت. نتایج نشان داد که در کتب درسی به برخی از مؤلفه های خودمراقبتی توجه شده، اما برخی دیگر از آنها همچون تفریح و سرگرمی، تعادل بین کار و زندگی و رشد و توسعه در حرفه کاری؛ مورد توجه قرار نگرفته اند. پیشنهاد می شود که مؤلفان کتاب های درسی و نیز سیاستگذاران حوزه برنامه ریزی درسی و تعلیم و تربیت اهتمام بیشتری به این موضوع داشته باشند. |
کلیدواژه ها |
کلید واژه ها: سلامت جسمانی و روانی، خود مراقبتی، تحلیل محتوا، فراترکیب، کتب درسی، دانش آموزان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |