سواد تربیتی معلم با تأکید بر شایستگیهای فناوری: یک مطالعه مروری نظاممند |
کد مقاله : 1091-MEDUCT |
نویسندگان |
عذرا رستمی *1، لادن حاجیانوری2، معصومه شریفی3 1گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، زنجان، ایران 3گروه زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، زنجان، ایران |
چکیده مقاله |
سواد تربیتی معلم به مجموعه مهارتها، دانشها، شایستگیها و ارزشهایی گفته میشود که به معلم کمک میکند وظایف حرفهای خود را به بهترین شکل به انجام رساند. یکی از عوامل مؤثر در ارتقاء کیفیـت فراینـد یـادگیری، استفاده صحیح، مؤثر و کارآمد از فناوریهـای آمـوزشی اسـت، بنابراین اهمیت شایستگیهای فناوری معلمان بهعنوان بخشی از سواد تربیتی آنان روشن میگردد. بنابراین هدف پژوهش حاضر مطالعه مروری نظاممند تحقیقات صورت گرفته در زمینۀ شایستگیهای فناوری معلمان بهعنوان بخشی از سواد تربیتی آنها بود. بدین منظور یافتههای پژوهشی از سالهای 2015 تا 2023 میلادی در پایگاهای اطلاعاتی، با جستجوی کلیدواژههای " شایستگیهای فناوری معلم"، " سواد فناوری"، " سواد دیجیتال"، و "سواد تربیتی معلم" مورد بررسی قرار گرفت، و نهایتا از بین 32 مقالۀ شناسایی شده، 10 مقاله (10 مقاله انگلیسی و 5 مقاله فارسی)، وارد پژوهش گردید و نتایج، طبقهبندی، خلاصه و گزارش شد. ارزیابی حاصل از مقالات مورد بررسی نشان داد ارتقای شایستگیهای فناوری معلمان بهعنوان بخشی از سواد تربیتی آنها، میتواند بهبود قابل توجهی در فرایند آموزشی فراهم آورده و دانشآموزان را در یادگیری بهتر و با کیفیتتر یاری رساند. |
کلیدواژه ها |
سواد تربیتی، شایستگیهای فناوری، سواد دیجیتال، معلم |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |