مداخله مؤثر در مواجهه با پدیده قلدری در مدارس: آموزش رویکردهای ترمیمی به مشاوران .
کد مقاله : 1094-MEDUCT
نویسندگان
سید عدنان حسینی *1، ئاسو محمودی2
1استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران.
2لیسانس راهنمایی و مشاوره، آموزش و پرورش شهرستان دیواندره
چکیده مقاله
امروزه پدیده قلدری در مدارس هم به دلیل شیوع گسترده و هم پیامدهای فراوان آن در ابعاد مختلف، به یکی از نگرانی‌های عمده حوزه سلامت روان در کشورهای مختلف تبدیل شده است. به همین دلیل تاکنون برنامه‌های فراوانی برای مقابله با آن به‌ویژه در کشورهای توسعه‌یافته گسترش یافته‌اند که بیشتر آن‌ها عمدتاً شامل دو دسته الف) استراتژی‌های واکنشی مستقیم و ب) استراتژی‌های ترمیمی هستند. تحقیقات تاکنون اثربخشی بالای رویکردهای ترمیمی را گزارش کرده‌اند و بر همین مبنا گرایش برای به‌کارگیری آن‌ها در حال افزایش است. بر این اساس هدف پژوهش حاضر شناسایی و معرفی مهم‌ترین رویکردهای ترمیمی قابل‌استفاده توسط مشاوران و سایر عوامل مدرسه و در راستای مداخله مؤثر به هنگام مشاهده این پدیده در مدرسه است. روش تحقیق پژوهش حاضر کتابخانه‌ای است. بدین‌صورت که از میان جامع‌ترین برنامه‌های مقابله با قلدری طراحی شده و سایر منابع مفید از جمله کتاب‌ها و مقالات این حوزه، شماری از اساسی‌ترین پاسخ‌های ترمیمی به پدیده قلدری شناسایی شوند. بعد از جمع‌آوری و بررسی منابع مرتبط هفت روش ترمیمی و غیرمستقیم مواجهه با قلدری از جمله: 1) آگاه کردن دانش‌آموزان قلدر از پیامدهای نامطلوب قلدری، 2) روش تشکیل جلسات رسمی و غیررسمی بین دانش‌آموزان درگیر در قلدری،3) تشکیل حلقه‌هایی از دانش‌آموزان به همراه یک تسهیل گر، 4) تشکیل گروه‌های دانش‌آموزی حل تعارض، 5) سوق دادن پرخاشگری به سمت فعالیت‌های معقول، 6) روش آموزش مهارت‌های ضروری و 7) روش هیئت‌منصفه همسالان شناسایی و معرفی شده‌اند. آشنایی و آموزش این روش‌ها به مشاوران می‌تواند راهکار مؤثر و پایداری در توقف چرخه قلدری در مدارس کشور باشد.
کلیدواژه ها
قلدری، رویکردهای ترمیمی، مشاوران مدرسه، مداخله مؤثر.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر