فناوری و رویکردهای نوآورانه در آموزش مشاوره و راهنمایی: چشم اندازها و چالش‌ها
کد مقاله : 1099-MEDUCT
نویسندگان
دل ارا جعفری *، مینا شاه محمدی
هیئت علمی
چکیده مقاله
امروزه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش مشاوره و راهنمایی به طور فزاینده ای گسترده شده است و مزایای متعددی مانند افزایش دسترسی به مراقبتها، بهبود ارائه خدمات و افزایش مشارکت مراجع را ارائه می دهد. راهبردهای پرداختن به فرآیندهای فرهنگی و ارتباطی شامل آموزش حساسیت فرهنگی، دسترسی به زبان، انطباق با فضای مصنوعی، ساختن سناریوها و جو مصنوعی، ایجاد رابطه و پرداختن به پویایی قدرت است. نمونه‌هایی از فرآیندهای فرهنگی و ارتباطی که ممکن است هنگام استفاده از فناوری در خدمات مشاوره و راهنمایی ایجاد شوند، عبارتند از موانع زبانی، تفاوت‌های فرهنگی، پویایی قدرت، فضای مصنوعی و مسائل فنی. مشاوران با استفاده از فناوری برای ردیابی پیشرفت مراجع و تنظیم خدمات مشاوره بر اساس آن، می‌توانند حمایت مؤثرتر و شخصی‌سازی ‌شده‌تری از مراجعان خود ارائه دهند و در نهایت کیفیت مراقبت ارائه ‌شده را افزایش دهند. استفاده از فناوری در آموزش مشاوره و راهنمایی می تواند تأثیرات مثبت و منفی بر کیفیت درمان داشته باشد. از جنبه مثبت، ICT می تواند دسترسی به درمان ر و ارائه خدمات را بهبود بخشد، تعامل مراجع و دانش مراجع را افزایش دهد. با این حال، اشکالات بالقوه ای نیز وجود دارد، مانند چالش های اخلاقی و مدیریت ریسک، محدودیت های رازداری، مسائل مربوط به ارتباط مراجع و مشاور، و موانع ارائه خدمات. بنابراین، بررسی دقیق معایب احتمالی و اجرای اقدامات مناسب برای کاهش آنها، مانند اطمینان از امنیت اطلاعات حساس و حفظ یک رابطه حسنه بین مراجع و مشاور، ضروری است.
کلیدواژه ها
فناوری اطلاعات، مشاوره و راهنمایی، نوآورانه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی