چالش های ارتباطی دانشآموزان با مشاور مدرسه (مطالعه پدیدار شناسی)
کد مقاله : 1101-MEDUCT
نویسندگان
سید اهورا نقشبندی1، اسرا مرادی2، انور دست باز *3
1دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مشاوره مدرسه دانشگاه کردستان
2دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مشاوره مدرسه داشنگاه کردستان
3استاد یار و هیات علمی دانشگاه کردستان گروه مشاوره
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف شناسایی چالش‌های ارتباطی دانش‌آموزان با مشاور مدرسه (مطالعه پدیدار شناسی) صورت گرفت.
این پژوهش با روش کیفی و از نوع پدیدارشناسی توصیفی بود.جامعه‌ی مورد مطالعه‌ شامل کلیه دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم شهر سنندج در سال 1403-1402 بود.نمونه‌گیری پژوهش حاضر به روش غیرتصادفی و از نوع هدفمند با تاکید بر تنوع آرا بود.برای رسیدن به هدف پژوهش با 19 نفر از دانش‌آموزان مصاحبه نیمه ساختار یافته در مدرسه صورت گرفت و جمع آوری داده‌ها تا حد اشباع شدن ادامه یافت.تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش تحلیل تماتیک در نرم افزار MaxQdA صورت گرفت.
تجزیه و تحلیل داده‌ها منجر به شناسایی 4 تم کلی"ضعف‌های ارتباطی مشاور،عدم رضایت از مشاوره، ویژگی‌های شخصیتی دانش‌آموزان،شرایط و محدودیت‌های مدرسه "‌شد.تم ضعف‌های ارتباطی مشاور شامل 4 مضمون فرعی: رعایت نکردن اصول اخلاقی،فعال نبودن مشاور،درک نکردن دانش آموزان، عدم وجود ارتباط مؤثر؛تم عدم رضایت از مشاوره شامل 2 مضمون فرعی:اثر بخش نبودن مشاوره،ناکارایی مشاوره؛برای تم ویژگی‌های دانش آموزان 2 مضمون فرعی،انتظارات دانش آموزان از مشاوره،خصوصیات و تجارب فردی دانش آموزان؛مضامین به‌دست‌آمده برای تم شرایط و محدودیت‌های مدرسه شامل 2 مضمون عدم همکاری معلمان در امر مشاوره،عدم وجود امکانات مناسب بود.مشاوران در مدارس نقش حیاتی در توانمندسازی دانش‌آموزان برای مواجهه با مشکلات و چالش‌ها دوران تحصیلی دارد.نتیجه تجزیه و تحلیل داده‌ها بیانگر آن بود ویژگی‌های شخصیتی و تخصص حرفه‌ای مشاوران از مهم‌ترین چالش های دانش آموزان در ارتباط به مشاوره مدرسه می‌باشد لازم است مسؤلین و مدیران آموزش و پرورش در هنگام استخدام مشاوران به آن توجه کنند.
کلیدواژه ها
فرایند مشاوره، چالش ارتباطی، مشاوره مدرسه، ارتباط دانش آموزان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی