در امتداد بسترها و رویکردهای نوین: کاربست فناوری در ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره
کد مقاله : 1103-MEDUCT
نویسندگان
هادی زندیان *1، شیوا کریمی2، فرهاد کریمی3
1عضو گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان کردستان
2مدیر و راهبر آموزشی، آموزش و پرورش دهگلان
3کارشناس مسئول اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان
چکیده مقاله
این مطالعه با هدف واکاوی ادراک مشاوران مدرسه از کاربست فناوری در ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره صورت گرفت. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایش می‌باشد. جامعة آماری مشاوران مدارس متوسطۀ شهر سنندج است که از بستر فضای مجازی استفاده می-نمایند. ابزار گردآوری داده‌ها بخشی از پرسشنامۀ گلاشین، کمبل و شوچیت (2013) و پرسشنامۀ هنیگان و گاس (2016) بود که به‌صورت آنلاین طراحی و لینک آن در اختیار مشاوران قرار گرفت. در مجموع، 47 پاسخ دریافت شد که از طریق بستۀ نرم‌افزاری SPSS 26 تحلیل گردید. یافته‌ها نشان داد که تنها 21.28 درصد مشاوران مهارت‌های فنی لازم برای مشاورۀ آنلاین دارند. 61.70 درصد در صورت فراهم بودن امکانات مدرسه تمایل به کاربست مشاورۀ الکترونیکی دارند. همچنین، در دسترس بودن تجهیزات فنی و پشتیبانی (72.3 درصد) و شواهد مبنی بر تقاضای دانش‌آموزان در زمینۀ دسترسی آسان به این خدمات (66 درصد) دو محرک اصلی؛ و کمبود منابع فنی یا سایر منابع (89.4 درصد) و عدم آموزش خاص در زمینۀ مشاورۀ الکترونیکی و توسعۀ حرفه‌ای (87.2 درصد) دو بازدارندۀ‌ اصلی از ارائه مشاورۀ الکترونیکی توسط مشاوران هستند. نتایج بررسی همبستگی میان ابعاد اصلی ادراک مشاوران از کاربست مشاورۀ الکترونیکی نشان داد که همبستگی بین تمایل به کاربست و محرک‌های ارائه مشاورۀ الکترونیکی با p<004 ؛ و بین بازدارنده‌ها و محرک‌ها با p<0.000 از نظر آماری معنادار بود امّا بین تمایل به کاربست و بازدارنده‌ها همبستگی یافت نشد. در نهایت، از میان متغیرهای جمعیت‌شناختی، فقط همبستگی آماری معناداری بین تجربۀ مشاورۀ الکترونیکی با مقیاس محرک‌های ارائه مشاورۀ الکترونیکیp = .005 وجود داشت.
کلیدواژه ها
راهنمایی و مشاوره، مشاورۀ الکترونیکی، مشاورۀ آنلاین، عوامل محرک، عوامل بازدارنده
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی