شناسایی موانع ارائه خدمات مشاورهای در مدارس و ارائه راهکارهای عملی |
کد مقاله : 1109-MEDUCT |
نویسندگان |
سیدصادق نبوی *1، سید حسین آقامیر2 1گروه آموزشی روان شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان ، تهران، ایران 2دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف شناسایی موانع ارائه خدمات مشاورهای در مدارس ایران و ارائه راهکارهای پیشنهادی انجام شد. روش پژوهش مورد استفاده کتابخانهای و تحلیل اسنادی بود. جامعه مورد مطالعه این پژوهش شامل کلیه اسناد و مدارک علمی در زمینه ارائه خدمات مشاورهای در مدارس ایران بوده که از بین آنها تعدادی مقاله، کتاب، پایان نامه و آیین نامههای مصوب در زمینه خدمات راهنمایی و مشاوره به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. از ابزار فیش برداری برای جمعآوری دادههای موردنیاز استفاده شد. با استفاده از روش تحلیل اسنادی یافتههای پژوهش تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که موانع ارایه خدمات مشاورهای در مدارس ایران در دو بخش موانع سازمانی و اداری، و فرهنگی قرار دارد. در بخش موانع سازمانی و اداری، دو مقوله موانع اداری-سازمانی( با مؤلفههای جایگاه برنامه راهنمایی و مشاوره در نظام آموزش و پرورش، فضای فیزیکی و امکانات)، و موانع مالی( با مؤلفه عدم تخصیص بودجه مناسب برای پیشبرد اهداف راهنمایی و مشاوره) در ارایه خدمات مشاورهای شناسایی شد. در بخش موانع فرهنگی، سه مقوله نگرش مدیران و کارکنان آموزش و پرورش به حرفه مشاوره مدرسه(با مؤلفههای اهمیت و ضرورت برنامه راهنمایی و مشاوره در مدارس، نگرش و ذهنیت منفی برخی از مدیران و معلمان مدارس)، نگرش اولیای دانش آموزان به حرفه مشاوره مدرسه(با مؤلفه نگرش و ذهنیت منفی برخی از اولیای دانشآموزان) و نگرش دانش آموزان نسبت به مشاوران مدرسه( با مؤلفههای نگرش و ذهنیت منفی برخی از دانش آموزان، معرفی مشاور و فعالیتهای مشاورهای در مدرسه) مورد شناسایی قرار گرفت. |
کلیدواژه ها |
خدمات مشاورهای، مدارس، مشاوران |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |