بررسی تجربه زیسته مشاوران از بحران نوجوانی دانش آموزان دوره اول متوسطه در شهر کرمان
کد مقاله : 1114-MEDUCT
نویسندگان
ادیبه برشان *1، علی اصغر امامی پور2، محمد مهدی نقیبیان3
1هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان کرمان
2آموزش و پرورش
3دانشگاه فرهنگیان استان کرمان ، پردیس خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده مقاله
این مطالعه با هدف فهم تجربه زیسته مشاوران از بحران نوجوانی دانش آموزان دوره اول متوسطه در شهر کرمان و در چارچوب روش پژوهش کیفی و طرح پدیدارشناسی توصیفی اجرا شد. شرکت کنندگان در این پژوهش، 16 نفر از مشاوران بودند که براساس معیارهای ورود به پژوهش به شیوۀ هدفمند انتخاب شدند و در مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته شرکت کردند. تحلیل مصاحبه‌ها با استفاده از الگوی کلایزی انجام شد. یافته‌های این پژوهش به شکل‌گیری سه مقوله و بیست کد منجر شد. این سه مقوله عبارتند از: چالشهای فردی(احساس تنهایی، تغییرات بدنی، تغییرات خلقی، نیاز جنسی، کشمکش بین وابستگی به خانواده و استقلال فردی، فشار همسالان، دغدغه های شغلی، تردید، بی رغبتی، نداشتن معیار) و خانواده(عدم اعتماد، محدودیت آزادی، تحقیر و سرزنش، مشاجره، فاصله سنی زیاد) و مسئولین(نداشتن تریبون برای صحبت، فشار تحصیلی و عدم شناخت از دوره نوجوانی). براساس یافته های این پژوهش، پیشنهاد می شود مشاوران، مسئولین مدرسه و والدین بایستی قبل از ورود فرزندانشان به دوره نوجوانی شناخت کافی از این دوره داشته باشند و با درک و آگاهی کامل به نوجوانان کمک نمایند که این دوره را بدون بحران رد کرده و به سلامت از ان عبور کنند.
کلیدواژه ها
نوجوانی، تجربه زیسته مشاوران
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر