الگوهای جهانی، برای آموزش و ارایه خدمات راهنمایی و مشاوره در ایران |
کد مقاله : 1115-MEDUCT |
نویسندگان |
سمیه کاکی *1، سمیه خانی2 1دانشگاه کردستان 2دانشگاه تربیت معلم |
چکیده مقاله |
مراکز در هر نظام آموزشی یک ضرورت تاریخی- اجتماعی و آموزشی است هرجا مدرسه و راهنمایی و مشاوره آموزشگاهی هست در آن مسائل و مشکلات متعدد درسی، شخصی، خانوادگی، شغلی، مالی، سازگاری، عاطفی و روانی نیز وجود دارد. بسیاری از مسائل و معضلات برخاسته از بطن هر نظام آموزشی است از این روی پرداختن بدانها و کوشش در شناخت و حل و فصل آنها همانند هر فعالیت آموزشی دیگر بوجود فرد تحصیل کرده و آزموده نیاز دارد. هدف نهایی تعلیم و تربیت تعالی بخشیدن به انسانهاست که رسیدن به این هدف رشد همه جانبهی دانش آموزان را میطلبد. بدین منظور مجموعه ای از فعالیتها و برنامههایی در نظام آموزش و پرورش شکل گرفته است که یکی از آنها برنامهی راهنمایی و مشاوره است. برنامهی راهنمایی و مشاوره موجب بازدهی و کارآمدی بیشتر نظام آموزشی کشور، افزایش پیشرفت تحصیلی و کاهش افت تحصیلی، تقلیل مشکلات رفتاری دانش آموزان، ایجاد جو سالم و مملو از صفا و صمیمت بین شاگردان و معلمان، افزایش اعتماد به نفس در دانش آموزان، کاهش اضطراب، تسهیل در آموزش مهارت های زندگی و.... می گردد. هدف نوشتار حاضر ارائه الگوی جهانی برای آموزش و ارایه خدمات راهنمایی و مشاوره میباشد. برای این منظور به بررسی مسئولیتهای راهنما و مشاور در مدرسه، بیان الگوی جهانی مشاوره و بیان شیوههای ارتقای جایگاه مشاوره در مدرسه پرداخته است. |
کلیدواژه ها |
آموزش، راهنمایی، مشاوره، الگوی آموزش |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |