دشواری های مشاور مدرسه بودن: بازخوانی تجارب زیسته مشاوران مدارس
کد مقاله : 1119-MEDUCT
نویسندگان
رشید احمدی فر1، آرزو فرجیانی *2
1دانشیار جامعه شناسی دانشگاه فرهنگیان
2دبیر آموزش و پرورش شهرستان سقز
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی تجارب زیسته مشاوران مدارس از نحوه ارائه مشاوره های تحصیلی و رفتاری و موانع ارائه خدمات مشاوره ای در مدارس شهرستان سقز انجام شد. روش پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی به شیوه کلایزی بوده است. جامعه هدف پژوهش شامل مشاوران زن و مرد باتجربه ی مدارس مقطع متوسطه دوم در سطح شهرستان سقز بود که از بین آنها نمونه ای شامل 10 نفر از مشاوران خبره در حوزه ی مشاوره به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. پس از انجام مصاحبه های عمیق فردی و چندنفره، اطلاعات حاصل از مصاحبه ها از طریق تحلیل داده ها و کدگذاری باز، محوری و انتخابی، منجر به جمعبندی نهایی از نحوه ارائه مشاوره های تحصیلی و رفتاری و موانع ارائه خدمات مشاوره ای در مدارس مقطع متوسطه دوم شهرستان سقز شد. یافته های پژوهش نشان داد که مشاوران مدارس در زمینه ی مشاوره های تحصیلی، روانی و پیشگیری و درمان آسیب ها در مدارس، بر انجام مشاوره های حضوری فردی و گروهی و تشکیل کارگاه های موردنیاز تأکید می ورزند. موانع یافت شده بر سر راه فعالیت مشاوران در مدارس از جمله محدودیت زمانی مشاوره، نگرش نامناسب به جایگاه مشاوره و چالش های مشاوران در ارتباط با نسل کنونی را می توان با ارائه پیشنهاداتی از قبیل: تأمین نیروهای مشاوره موردنیاز مدارس، آموزش تخصصی مشاوران و ارتقای دانش آنان و فراهم کردن امکانات مناسب جهت کسب جایگاه مناسب مشاوران بهبود بخشید.
کلیدواژه ها
تجارب زیسته مشاوران، نحوه ارائه مشاوره، موانع مشاوره در مدارس
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی