واکاوی نقش مشاورهی انطباق پذیری شغلی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان |
کد مقاله : 1126-MEDUCT |
نویسندگان |
سعادت امانی * معلم |
چکیده مقاله |
نیاز به مشاوره قدمتی به تاریخ خلقت انسان دارد. خدمات مشاوره در راستای پیچیدگیهای زندگی مدرن و تخصصی شدن بسیاری از کارهای امروزی از جایگاه مهمی برخوردار است محققان همواره بر ضرورت نیاز به خدمات مشاوره به ویژه برای دانش آموزان و دانشجویان از جنبههای مختلف روان شناختی تحصیلی و شغلی تأکید نمودهاند و کارایی مؤثر آن را مورد تأیید قرار دادهاند. یکی از مهمترین شاخصهای نظام آموزشی عملکرد تحصیلی میباشد در واقع عملکرد تحصیلی تنها دستاوردی است که به طور عمومی و گسترده اندازه گیری میشود این شاخص که بیشتر بر اساس نتایج آزمونهای نهایی و استاندارد سنجیده می،شود مهمترین دغدغه ی دانش آموزان والدین دست اندرکاران و صاحب نظران آموزش و پرورش است و به همین دلیل اکثر بررسیهای چند دههی اخیر به واکاوی عوامل مؤثر و راهکارهای بهبود عملکرد تحصیلی پرداخته اند. یکی از مدل های مشاورهی شغلی که به تأثیر مشاوره های شغلی بر افزایش عملکرد پرداخته است مدل انطباق پذیری شغلی ساویکاس است. نتایج نشان میدهد که سطوح بالای انطباق پذیری مسیر شغلی در نوجوانان باعث توفیق در عملکرد تحصیلی این افراد می شود. همچنین انطباق پذیری مسیر شغلی نشانه ای از رشد و پیشرفت نوجوان است که باعث رشد مثبت میشود و بهزیستی و کاهش پریشانی و رفتارهای مشکل ساز را به دنبال دارد. |
کلیدواژه ها |
مشاوره، انطباق پذیری شغلی، عملکرد تحصیلی دانش آموزان. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |