تحلیل روانکاوانه اشعار شل سیلورستاین -با تکیه بر آراء بتلهایم- گامی در فرایند مشاوره با کودکان ابتدایی |
کد مقاله : 1127-MEDUCT |
نویسندگان |
نگین صالح زاده *1، تسکین رحمانی2 1دانشگاه فرهنگیان سنندج 2دانشجو معلم |
چکیده مقاله |
در این نوشتار بر آنیم تا به مدد آموزه های روانکاوی با رویکرد برونو بتلهایم به تحلیل روانکاوانه آثار شل سیلورستاین پرداخته و تاثیر روانی این اشعار بر ذهن کودکان را بررسی کنیم. تحلیل اشعار سیلورستاین اهمیت ادبیات برای کودک و معنایی که برای او دارد، یادآوری می کند و پژوهش حاضر به این سوال پاسخ می دهد که ادبیات چگونه بر رشد روانی کودک تاثیر می گذارد. در این پژوهش از رویکرد کیفی، روش توصیفی-تحلیلی استفاده شده و روش گردآوری اطلاعات از نوع اسنادی-کتابخانه ای می باشد. گروه های هدف، والدین، مربیان، مشاوران، و دانشجویان علاقمند به ادبیات کودک و نوجوان می باشد. نتیجه بررسی نشان می دهد که با توجه به شباهت کاربرد و تاثیر ادبیات کودک، رویکرد تحلیل روانکاوانه بتلهایم قابل تعمیم به سایر مصداق های ادبیات کودک هم می باشد و اصول لذت در مقابل واقعیت، نمود ها و چالش های پیشا ادیپالی، تعارض های ادیپال، تعارض اید با سوپرایگو، دستیابی به استقلال و برون افکنی در اشعار سیلورستاین نیز دیده می شود. بر این اساس، پژوهش حاضر به عنوان گامی در فرایند مشاوره با کودکان می تواند موثر واقع شود تا مشاورین از ادبیات کودک در راه کم کردن اضطراب کودک، کمک به رشد بهنجار و حل و فصل تعارضات روانی-جنسی یاری بجوید و از محتویات ناهشیار کودک اطلاع یابند. |
کلیدواژه ها |
ادبیات کودک، سیلورستاین، روانکاوی، برونو بتلهایم |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |